Gibit en aanpassingen


Gibit 2020 en Addendum (Oplegger) 2020.


Vanuit de Vereniging Nederlandse Gemeenten zijn Gemeentelijke Inkoopvoorwaarden Bij IT (GIBIT) op 8 december 2016 vastgesteld. In 2020 is er een nieuwe versie verschenen. 

De Gibit 2020 is een raamwerk waarbij een aantal generieke bepalingen voor alle gemeenten zijn opgenomen. GIBIT is gebaseerd op keuzes. Echter in een aantal gevallen zien we dat in de praktijk afgeweken wordt (wijziging) of dat de Gibit aanvullingen (nieuw lid) behoeft. Vanuit eSpecialisten heeft Kees Groeneveld tijdens aanbestedingstrajecten en tijdens de Masterclass ICT Leveranciersmanagement met deelnemende gemeenten (meer dan 90) de GIBIT besproken en samen met hen aanvullingen / wijzigingen opgesteld. Ondermeer zijn de volgende punten toegevoegd /aangepast: 


Maatschappelijk verantwoord ondernemen 

Discriminatiebestrijding op de werkplek staat hoog in het vaandel bij gemeenten. Ook het bestrijden van kinderarbeid door bijvoorbeeld toeleveranciers is een aandachtspunt. Aandacht voor mensen met beperking tot de arbeidsmarkt zullen in aanbestedingen ene plek krijgen b.v. in de vorm van social return. Actief sturen op verminderde belasting van het milieu van goederen, verpakkingen, grond- en hulpstoffen vallen ook onder Maatschappelijk Verantwoord ondernemen. Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen staat in de belangstelling. Om die reden is er in het Addendum een extra hoofdstuk (IV) toegevoegd aan de GIBIT 2020 om het belang te benadrukken. 


Leveringen 

De GIBIT 2020 gaat met name in op de levering van software en componenten. Echter er kunnen ook (rand)apparatuur geleverd worden, of netwerkbekabelingen, laptops, monitors, servers etc. Omdat het vaak over substatiële bedragen gaat hebben we een apart hoofdtuk (V) hiervoor in de GIBIT opgenomen. Ingegaan wordt overdracht van risico en eigendom, Verpakking, keuring, controle en garantie. 


Vervangen van personeel 

Bij implementaties zagen we dat als het druk werd met aanvragen vanuit de markt bij een leverancier, soms goede mensen van een lopend traject afgehaald werden om sales-ondersteuning te gaan bieden. Deze personen werden dan vervangen door mensen met minder kennis. Artikelen 4.6 tot en met 4.10 gaat hier specifiek op in. 


Opschorting van levering 

In een praktijksituatie factureerde een leverancier geleverde prestaties, die door een klant als onvoldoende werd ervaren. Omdat er ‘druk’ op het project zat, vertelde de leverancier aan de klant dat er betaald moest worden en zo niet, dan werden de werkzaamheden opgeschort. Om dit probleem te voorkomen zijn ondermeer de artikelen 9.5. A tm 9.5.E. toegevoegd. 


Exit-regeling 

De Exit-regeling binnen de Gibit is summier. Hiervoor een nieuw voorstel voor artikel 22.1 in het leven geroepen waarin nadrukkelijk een drietal fases onderscheiden worden:

1.)  De voorbereiding van de beëindiging

2.) De uitvoering

3.) De afronding.


Arbitrage 

We zien dat de gerechtelijke macht in Nederland te kort schiet in kennis over ICT. Een zaak voorleggen aan de rechter is dan niet altijd de meest effectieve manier om uit een impasse te geraken. Vandaar dat we in artikel 23,4 verwijzen naar de mogelijkheid van arbitrage.



Naast bovenvermelde wijzigingen / toevoegingen hebben we nog een aantal andere punten vermeld. Aan u de keus! 

Mocht u zelf aanvullingen hebben dan horen we dat graag. Dan kunnen we dat meenemen in een nieuwe versie!


Share by: